oleh Shahbudin Husin | 27 Oktober, 2017

Tidak cukup dengan Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi yang sudah membersihkan Jho Low dengan mengatakan siasatan terhadap ahli perniagaan playboy yang dipercayai dalang dalam skandal 1MDB itu sudah ditutup dan tidak lagi bantuan Interpol diperlukan untuk menangkapnya, kali ini seorang lagi pemimpin UMNO, Nazri Aziz tampil berbuat demikian.

Kata Menteri Kebudayaan dan Pelancongan itu, tiada tindakan boleh diambil terhadap Jho Low kerana kesalahannya tidak dilakukan di Malaysia.

Katanya, kerajaan hanya boleh mengambil tindakan terhadap seseorang jika kesalahannya dilakukan di negara ini.

Beritahu kami apa kesalahan yang dia dah buat. Jika dia melakuan kesalahan di negara ini dan di bawah undang-undang kita, kami akan mengambil tindakan, kata Nazri lagi.

Wah…seronoknya jadi Jho Low…walaupun berseronok di luar negara dengan wang yang dipercayai dicuri daripada 1MDB, namun tidak putus-putus pejuang Melayu mempertahankannya.

Nampaknya, tiada apa yang rakyat boleh harapkan kepada pemimpin-pemimpin yang ada sekarang dalam menegakkan kebenaran berkaitan 1MDB.

Segala-galanya, asal saja berkaitan 1MDB, berebut-rebutlah mereka mempertahankannya. Dari sejak mula isu 1MDB ini muncul sehinggalah sekarang, bagi pemimpin UMNO, tetap tiada apa-apa dan siapa yang bersalah.

Itu belum lagi ditanya kepada Annuar Musa, Salleh Said Keruak, Rahman Dahlan, Puad Zarkashi, Aziz Kaprawi, Tajuddin Rahman dan yang lain-lain mengenai Jho Low.

Jika berpeluang bercakap dengan media, jawapan mereka pasti lebih membuatkan Najib Razak berbangga dengan tahap kemampuan mereka dalam membodek dan mengampu.

Makna kata, dengan jawapan mereka itu, Najib tidak perlu bersuara apa-apa lagi dalam mempertahan dan melindungi Jho Low.

Kenapa cepat sangat Nazri mengatakan Jho Low tidak melakukan kesalahan di negara kita?

Apakah beliau benar-benar pasti mengenainya?

Bukankah 1MDB itu syarikat Malaysia dan wang yang hilang dan dipercayai disonglapnya juga adalah wang milik negara ini?

Tidak mungkinkah sebahagian daripada arahan-arahan Jho Low kepada pihak-pihak tertentu yang ada kaitan dengan 1MDB itu dilakukan di dalam Malaysia?

Kenapa cepat sangat diumumkan kes terhadap Jho Low sudah ditutup, bantuan Interpol ditamatkan dan seolah-olah disahkan tiada kesalahan dilakukan di negara ini sedangkan beberapa negara lain masih lagi menyiasatnya?

Jika betul mahu mencari kebenaran, kenapa tidak diusahakan agar Jho Low dibawa balik terlebih dahulu untuk diambil keterangan dan disiasat secara menyeluruh untuk mengetahui ada kesalahan atau tidak telah dilakukannya?

Kenapa tiada pemimpin UMNO yang berani mencadangkan demikian? – ShahbudinHusin

*Shahbudin Husin adalah penulis buku politik terkenal. Artikel pertama kali disiarkan di blog beliau adalah pendapat peribadi penulis yang tidak semestinya mewakili MalaysianReview sebagai laman penyebar berita.

KLIK BACA: Zahid sahkan bukan Najib berjiwa besar tetapi Anwar

KLIK BACA: Jawapan balas memang betul Tun Mahathir PM 22 tahun paling tak berguna sama? 

KLIK BACA: Najib dan polisi ekonominya, JHO LOW siapa untung siapa rugi? – Datuk Kadir Jasin

KLIK BACA: Menang PRU14 tahulah Tun Mahathir dan Pakatan Harapan cari Jho Low, Zahid, Najib

KLIK BACA: Jho Low kebal disebabkan pembelaan daripada Umno, kata Mukhriz

KLIK BACA: Mahathir jadi Perdana Menteri dan Allah panjangkan umur untuk menjelaskan ini?

Now You Know Dont Say Thank - Comment & Share

SHARE